Black
Friday er oprindeligt fra USA, som i første omgang fandt sted, for at fejre den
årlige høstfest i landet. Black Friday finder sted fredagen efter den
amerikanske helligdag, Thanksgiving. Amerikanerne fejrer Thanksgiving den
fjerde torsdag i november, og dagen efter åbner rigtig mange butikker dørene op
med en masse tilbud.
Efterhånden er Black Friday også blevet frontløberen for de første indkøb af
julegaver, fordi man kan spare en masse penge, hvis man vil handle stort ind.
Selvom Black Friday med tiden har gjort sit indtog i Danmark, kan man ikke
sammenligne det med USA, og hvordan kunderne er villige til at trampe på
hinanden, for at få fat i de gode tilbud.
Der er en del uenigheder om, hvor navnet ’Black Friday’ stammer fra. Nogle
mener, at navnet er kommet, fordi gadebilledet, parkeringspladserne og
butikkerne er helt sorte på grund af de enorme menneskemængder. Andre mener
derimod, at navnet er kommet, fordi der fra januar til november det forgange år
har været røde tal på bundlinjen. Men så kom Black Friday, og tallene blev lige
pludselig sorte, og understreger hvilken betydning Black Friday har på
butiksbranchen.
Hvad er Black Friday så i Danmark?
Black
Friday er et forholdsvis nyt fænomen i Danmark. Første gang Black Friday så
dagens lys i Danmark var i 2013, da en række butikker begyndte at have store
tilbud på lige præcis denne fredag. Black Friday er som sagt et amerikansk
fænomen, som navnet også indikerer. Black Friday er også omtalt som Black
Friday i Danmark, selvom det ville være naturligt at ændre det til ’Sort
fredag’.
Året efter Black Friday blev introduceret i Danmark, satte fænomenet et
tydeligt aftryk på forbrugsmønstrene i dansk butikshandel. I 2014 blev der i
alt brugt over 4,5 millioner kroner udelukkende på dankorttransaktioner, som er
største beløb, der nogensinde er brugt på en enkelt dag udelukkende baseret på
dankorttransaktioner.
Rekorden holdte dog kun indtil 2015, hvor Black Friday blev den mest
indtjenende handelsdag nogensinde i Danmark. Der blev lavet en optælling om,
hvor meget Dankortet konkret blev brugt på Black Friday i 2015. Hvis vi tager
udgangspunkt i en helt normal fredag, bliver der målt fem betalinger med
Dankort pr. sekund. På Black Friday var der 43 betalinger pr. sekund, som
understreger, at Black Friday uden tvivl er en forbrugsfest uden sammenligning.
De største tilbud
Der
kan ikke herske nogen tvivl om, at hvis man vil spare penge på julegaver, så skal
man handle Black Friday. De største rabatter og besparelser er at finde på
Black Friday, hvor mange butikker ofte har varerne nedsat med 50 %, og i mange
tilfælde også mere.
Mange butikker skal også tage stilling til Black Friday før det overhovedet er
i gang. Flere butikker vælger først at offentliggøre de forskellige rabatter på
selve dagen, fordi de frygter, at det generelle salg af varer vil blive
påvirket, hvis man afslører de store tilbud for tidligt.
Der er efterhånden ikke mange, som tænker ”hvad er Black Friday?” længere. Det
er helt sikkert kommet for at blive.