Økonomi & Erhverv

3 råd til et bedre arbejdsmiljø

Produktivitet og velvære hænger unægtelig sammen. Folk, der er stressede og utilpasse på deres arbejdsplads, er mindre effektive. De arbejder langsommere og har flere sygedage. Som arbejdsgiver skal du derfor se det som en god ting at gå nogle ekstra skridt for at sikre et godt arbejdsmiljø.

At betale for ting, som måske virker unødvendige, kan være en irriterende tanke, men kun hvis du ikke ser langt nok frem til at medregne fordelene. Det koster måske penge, men du kan også tjene mere i det lange løb, fordi dine ansatte er bedre tilpas og kan arbejde fokuseret.

Her er 3 forslag til forbedringer, du kan foretage på din arbejdsplads.

En stabil frokostordning

Uden mad og drikke duer helten ikke, lyder ordsproget. Det samme gælder på arbejdspladsen. Et udbredt og effektivt middel til at skabe en bedre arbejdsplads er derfor at få arrangeret en frokostordning.

En frokostordning betyder, at du hyrer et firma til at levere mad til din virksomhed, så de ansatte ikke behøver medbringe en stor madpakke, men i stedet kan få lækker mad udefra.

Der er mange forskellige muligheder alt efter, hvilke firmaer du laver en aftale med, men fællesnævnerne for frokostordningerne er, at maden ofte er sundere og mere varieret, når du hyrer nogen til at stå for den.

Besøg www.able.dk for at lære mere.

Et rum til hvile

Mange virksomheder kan gavne af at have et rum sat til side, som udelukkende skal bruges til hvile. Dermed ikke sagt, at dine ansatte skal have lov til at sove på jobbet, men et stille rum, hvor folk kan tage en kort pause og få ro et par minutter, er hjælpsomt, når man har brug for at stresse af eller blot tage en pause fra at sidde foran en computerskærm eller rende rundt og betjene et hav af kunder.

Rummet behøver ikke være fyldt med ting. Det vigtigste er, at det virker fredfyldt og stille. Du kan købe et par blomster og billeder, der bringer lidt liv og farve ind i lokalet, og så indrette det med et par behagelige møbler, hvor ansatte kan sidde et par minutter og slappe af.

Og bland ikke dette rum sammen med en kantine eller personalekøkken. Her kommer og går folk, snakker med hinanden og roder med deres mad. Det kan stadigvæk være en tand larmende og forstyrrende. Et hvilerum skal være helt stille, ikke ulig en stillekupé i et tog.

Personalegoder er det hele værd

Det dyreste forslag her på listen er uden tvivl personalegoder. Disse tager tit form af økonomisk hjælp til fysiske og mentale problemer. Noget af det mest almindelige er, at du arrangerer aftaler, hvor ansatte får rabat på at bruge et bestemt fitnesscenter eller kan få gratis terapi eller fysiske behandlinger som massage, fysioterapi og så videre.

På papiret kan det virke som dyre ordninger, men noget af det kan afhjælpes ved at arrangere det i gennem pensionskasser som for eksempel Pension Danmark. Det er pengene værd i længden, da det hjælper dine ansattes helbred og dermed kan give færre sygedage.